― تبلیغات ―

spot_img

درمان کم خونی ، برای کم خونی چی بخوریم؟

کم خونی ( انمی ) ، به طور کلی، ناشی از کاهش گلبول های قرمز خون است که سپس باعث کاهش اکسیژن در بدن...
خانهسبک زندگیخانه و زندگیکاشت ریحان در خانه

کاشت ریحان در خانه

کاشت ریحان در خانه

کاشت ریحان در خانه

خیلی ها فکر می کنند که محیط خانه برای کاشت ریحان و سبزیجات دیگر مناسب نیست و فقط باید از گیاهان آپارتمانی نگهداری کرد. اما جالب است بدانید که اکثر طاقچه هایی که در طول روز نور زیادی دریافت می کنند بهترین مکان برای کاشت انواع سبزیجات خوراکی هستند. لیست گیاهانی که می توانید روی طاقچه بکارید و از محصولات خوراکی آنها استفاده کنید بسیار طولانی است. می توانید انواع سبزیجات معطر تا فلفل و حتی گوجه فرنگی را در گلدان بکارید.

می توانید برای تهیه چای، موهیتو و نوشیدنی های معطر نعناع بکارید، می توانید پیازچه را بکارید تا طعمی منحصر به فرد به غذاهای مختلف مانند سوپ بکارید و برای تهیه سالسا خانگی با بهترین طعم، می توانید گشنیز و جعفری بکارید. یکی دیگر از پر مصرف ترین سبزیجات معطر، ریحان است. تقریباً می توانید آن را در هر غذایی قرار دهید و با تمام غذا میل کنید.

می توانید از ریحان برای تهیه انواع سس پستو، به عنوان تزیین پیتزا، طعم دادن به سوپ ها و افزودن عطر بی نظیر به اکثر غذاها استفاده کنید.

محیط مورد نیاز برای کاشت ریحان در خانه و یا آپارتمان

قبل از کاشت هر گیاهی باید شرایط بهینه رشد و پرورش آن را در نظر بگیرید. گیاهان با یکدیگر بسیار متفاوت هستند و محیط بهینه آنها برای هر گیاه متفاوت است. مهمترین قدم در موفقیت کاشت ریحان در منزل، داشتن محیط مناسب برای رشد آن است. اگر محیط خانه برای این کار مناسب نباشد، هر چقدر هم که تلاش کنید، نمی توانید نتیجه بگیرید.

ریحان یکی از گیاهانی است که شرایط گرمسیری را ترجیح می دهد. این گیاه معطر عاشق نور زیاد است و واقعا از سرما متنفر است. نباید آن را در جایی قرار دهید که باد شدید می وزد و خاک آن همیشه مرطوب باشد.

یک پنجره رو به جنوب بهترین مکان برای کاشت ریحان در خانه است. این پنجره نور زیادی می گیرد و می تواند بهترین مکان برای کاشت انواع سبزیجات باشد.

برای کاشت ریحان و سایز سبزیجات خوراکی، شرایط نگهداری در خانه و بیرون تقریباً یکسان است، اما باید به تغییرات شدید دما در طول شب توجه کنید. اگر ریحان را در فضای باز می کارید و می دانید که در جایی که زندگی می کنید دمای روز و شب بسیار تغییر می کند، بهتر است در مورد آن تجدید نظر کنید.

ریحان و باد سرد رابطه خوبی با هم ندارند. باید مطمئن شوید که گیاه شما برای مدت طولانی از باد سرد و هوای سرد محافظت می شود. اگر در محیطی زندگی می کنید که مستعد خشکسالی و آفتاب شدید و سوزان است، باید در ساعاتی از روز که آفتاب بسیار شدید است، گیاه را به طور منظم آبیاری کنید و در سایه قرار دهید.

 آموزش کاشت ریحان در آپارتمان

 آموزش کاشت ریحان در آپارتمان

برای کاشت مجدد و تکثیر ریحان از یک گیاه کاملاً رشد یافته، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مکانی را برای کاشت ریحان در خانه انتخاب کنید که نور کافی داشته باشد. حتماً خاکی بخرید که با گیاهان خوب کار می‌کند و گلدانی که زهکشی خوبی را برای خاک فراهم می‌کند.
  2. ابتدا گلدان را تا یک چهارم حجم آن با خاک مناسب پر کنید.
  3. نشای ریحان را از ظرف پلاستیکی که در آن قرار داده شده بردارید و با دستان خود به آرامی ریشه‌ها و کثیفی‌های چسبیده به ریشه‌ها را جدا کنید.
  4. ریحان را به آرامی داخل گلدان بگذارید و شروع به پر کردن خاک اطراف آن کنید. مطمئن شوید که اولین برگ‌های گیاه با بالای گلدان همسطح باشند و خیلی در داخل گلدان قرار نگرفته باشند.
  5. به گیاه مقداری آب بدهید و اجازه دهید تا با خانه‌ی جدید خود سازگار شود.

برای کاشت ریحان در خانه با استفاده از بذر، این مراحل را دنبال کنید تا مطمئن شوید که گیاهتان به‌خوبی رشد می‌کند و کاشت آن موفقیت‌آمیز خواهد بود:

  • برای بذرهای خود یک گلدان یا بستر مناسب کاشت انتخاب کنید. وقتی صحبت از محیط جدید می‌شود، انتخاب واقعاً با شماست. می‌توانید چند دانه را در گلدان‌های کوچک بکارید، آن‌ها را در جعبه به‌صورت پراکنده بکارید یا گلدان‌های بزرگ مخصوص کاشت سبزیجات تهیه کنید.
  • هنگامی که گلدان خود را انتخاب کردید، آن را تقریباً تا لب آن با خاک پر کنید. سپس با انگشت خود سوراخ‌هایی به عمق سه سانتی‌متر ایجاد کنید. دانه‌ها را در سراسر آن پخش کنید، سپس سوراخ‌ها را با خاک بپوشانید.
  • بذرها را آبیاری کنید و آن‌ها را به مدت بیش از ۶ ساعت در روز در محلی قرار دهید که در معرض نور مستقیم خورشید باشد، یا یک چراغ رشد LED بخرید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی در روز، نور دریافت می‌کنند.
  • هنگامی که ریحان واقعاً شروع به رشد کرد، می‌توانید از قیچی برای خلوت کردن گیاه در صورت تراکم بیش از حد برگ‌ها استفاده کنید. همچنین باید از ترفند نیشگون گرفتن برگ‌های بالایی برای تشویق گیاه به پرپشت شدن استفاده کنید.

نگهداری و مراقبت از ریحان

گیاه ریحان خاک مرطوب را دوست دارد و به محض خشک شدن خاک باید آبیاری شود. از آنجایی که ریحان در شرایط سرد عملکرد خوبی ندارد، دمای اتاق و آب ولرم بهترین گزینه برای گیاه است. اگرچه او آب را دوست دارد; اما خاک گیاه باید زهکش خوبی داشته باشد. همچنین نور مستقیم خورشید که می تواند شش تا هشت ساعت در روز باشد برای رشد گیاه ضروری است.

هنگامی که شروع به دیدن گل روی گیاه کردید، یا ریحان شروع به بلندتر شدن کرد، می توانید شروع به نیشگون گرفتن برگ های بالایی با انگشتان خود کنید و گل ها را هرس کنید. این گیاه شما را تشویق می‌کند تا به جای گل، روی رشد برگ تمرکز کند، برگ‌های بیشتری تولید کند و به‌جای اینکه بلندتر و راست‌تر رشد کند.

گاهی اوقات می توانید از کودهای چند منظوره موجود در گل فروشی ها برای تقویت رشد گیاه استفاده کنید. البته می توانید هنگام کاشت گیاه کود حیوانی را نیز به آن اضافه کنید. اما اگر از خاک غنی و مناسب استفاده کرده اید، نیازی به کود به مقدار کم نیست. اگر رشد گیاه شما متوقف شده است، برای تهیه کود مناسب با فروشنده مشورت کنید.

تکثیر گیاه ریحان

اگر قصد تکثیر گیاه را از طریق قلمه دارید باید به گیاه ریحان سالم با برگ یا حتی قلمه که از فروشگاه یا گیاه همسایه تهیه کرده اید دسترسی داشته باشید. همچنین باید قیچی یا چاقو، فنجان آب و خاک مناسب برای این کار داشته باشید. پس از تهیه لوازم مورد نیاز برای تکثیر ریحان مراحل زیر را انجام دهید:

  1. قیچی یا چاقوی تمیزی را بردارید و ساقه‌هایی از گیاه به طول ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر ببرید. باید این قطعات را درست در یک گره (محل تلاقی برگ و ساقه) برش دهید.
  2. هر تعداد قلمه را که می‌خواهید جمع‌آوری کنید، سپس تمام برگ‌ها را از پنج سانتی‌متر پایینی قلمه جدا کنید. قلمه‌ی شما کمی لخت به نظر می‌رسد؛ اما جدا کردن برگ‌های اضافه، از ایجاد قارچ یا پوسیدگی برگ‌ها در آب جلوگیری می‌کند.
  3. قلمه‌ها را در فنجان آب قرار دهید. می‌توانید برای هر قلمه از یک فنجان استفاده کنید یا دو سه قلمه را با هم داخل فنجان بگذارید. آن‌ها را در محلی قرار دهید که نور زیاد دریافت کنند ولی تابش نور به قدری شدید نباشد که دچار سوختگی شوند. هر روز آب فنجان‌ها را عوض کنید تا آب راکد نشود و به گیاهان شما نیز آسیب نرساند.
  4. هنگامی که گیاهان شما شروع به رشد ریشه می‌کنند، که این روند ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد، آن‌ها را تا زمانی که ریشه‌ها به ده سانتی‌متر برسند، تحت نظر بگیرید. این روند هم ممکن است یک یا دو هفته‌ی دیگر طول بکشد. هنگامی که ریشه‌ها به این طول رسیدند، می‌توانید با موفقیت آن‌ها را به باغچه یا گلدان منتقل کنید.

همچنین می توانید قلمه های ریحان را مستقیماً در خاک تکثیر کنید. همان مراحل بالا را دنبال کنید؛ اما به جای قرار دادن آنها در فنجان های آب، می توانید قلمه ها را مستقیماً در خاک بکارید. در صورت استفاده از این روش، بهتر است قبل از کاشت، هورمون ریشه زایی را خریداری کرده و انتهای قلمه ها را در آن فرو کنید. این واقعا در رشد ریشه موثر است.

برداشت ریحان رشد کرده

برداشت ریحان رشد کرده

اکنون به مرحله جذاب کاشت ریحان در منزل رسیده اید. وقتی می توانید گیاه خود را برداشت کنید و از آن استفاده کنید. برای این منظور کافی است هر تعداد برگ که می خواهید از گیاه اصلی جدا کنید یا چند سانتی متر از بالای گیاه بردارید. البته سعی کنید به اندازه کافی صبر کنید تا گیاه شما به خوبی رشد کند. برای گرفتن آن عجله نکنید.

بریدن گیاه از قسمت های بالاتر درست مانند نیشگون گرفتن گیاه عمل می کند. این گیاه را تشویق می کند تا برگ های بیشتری رشد کند و ضخیم تر شود. به این ترتیب گیاه شما به جای بلندتر شدن برگ های بیشتری تولید می کند، چیزی که ما از گیاه ریحان می خواهیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید